Intervju med P-O Sännås i DT 26 juli 2012

PER-OLOF KAN KONSTEN ATT PLÅTA EN RAGGARE


Han räds inte rebeller, de som ställer sig utanför. Raggarna på Classic Car Week är inget undantag. I en ny fotobok har Per-Olof Sännås tagit pulsen på Dalarnas största subkultur.

I ett antal år har stockholmsfotografen Per-Olof Sännås känt av stämningarna hos subkulturer – skinheads, Black Army, Hells Angels. I sin senaste fotobok Raggarna har just raggarna hamnat under lupp och framför lins. Tre år har bokprojektet tagit och lika många år har han besökt Classic Car Week i Rättvik. I morgon blir det ett fjärde besök, nu förhoppningsvis för att få signera några böcker.

– Veckan i Rättvik hör ju till de största i Sverige, så många bilder i boken är tagna där. Det är en bra plats att befinna sig på, säger han med ett leende.

I boken finns även bilder från Vintjärn norr om Falun.

Per-Olof Sännås första kontakt med raggarkulturen ägde rum i Stockholm på Kungsgatan.

- Det var under fotbolls-VM 1958 och jag var en liten grabb i landslagskläder med pappa i hand, då jag hörde dessa motorer, musiken, vrålen...

Den skräckblandade förtjusningen har hållit i sig under åren. Den stora skillnaden mellan raggare och andra subkulturer finner han i raggarnas förmåga att anpassa sig.

- Se på mods och hippies. De hittar du inte många av i dag. Men raggarna lever vidare, ofta för att man anammar tendenser i samhället. På sjuttiotalet var det långt hår, idag är det piercingar och rockabilly-romantik.

Att raggarkulturen är så stark i Dalarna har han också ett par förklaringingar till.

Man ärver ofta sitt raggarskap från föräldrarna. Dalarna är också med sina begränsningar i kollektivtrafiken ett landskap där bilen är mycket viktig.

Det gynnar raggarkulturen. Karriären från epatraktor, via 740 till amerikanare är ofta utstakad.

Med sin nya bok Raggarna sätter han för sin del punkt för denna subkultur.

- Jag har ju umgåtts intensivt med vissa av dem under åren. Klart att man blir vänner men dagen när allt är klart måste ju också komma.

Men först blir det säkert såväl kramar, krom och cred under Classic Car Week.

Michael Eriksson