Intervju med Per-Olof Sännås i
TCO-Tidningen 15 oktober 1993
KONSTNÄRER
SOM SLÅR TILL I MÖRKRET
En av dem klamrade sig fast på en tunnelbanevagn och for längs perrongen,
ett slags chickenrace där tunnelns murvägg möter för den som inte i rätt
bråkdelssekund hoppar av. Han förlorade. Gammal blev han inte, denne
klottrare, barn av vår tid, hatad förortsunge. Spåren av honom väcker allmän
avsky – jag åsyftar nu inte blod på perrongen utan hans tags eller
spraymålningar – klottret. En tidens plåga som får ursinnet att koka i oss
skötsamma kollektivresenärer.
Frilansfotografen Per-Olof Sännås, en 42-åring med prydlig mustasch,
guldbågade glasögon och med vänlig men aningen trött blick, presenterar nu
boken Graffiti, en praktvolym, sprängfylld av förortsungarnas
förargelsekonst. Ja, konst är det, i varje fall om tonåringarna får vara
ifred och fullborda i nivå med talangen. Konst är det också i begreppets
provokativa innebörd (en etablerad Dan Wolgers konstnärskupper framstår vid
jämförelse som propert oförargliga).
|
|
När jag har diskuterat graffitin med Sännås en timme ringer hans
väckarklocka, han ler urskuldande och skyndar bort i våningen. Klockan är
nio på morgonen och jag inser att en nattarbetare tvingats upp till tidigt
intervjumöte. Sännås far omkring i bil om nätterna, med egen polisradio, och
väl så snabbt som ordningsmakten är han på plats och plåtar allsköns brott
och olyckor. Det kommer säljbara snapshots ur verksamheten.
-- När polisen snott någon av graffitikillarna händer det ju att jag blir
igenkänd av ungarna. Tjena Peo, ropar dom. Polisen kollar lite misstänksamt
på mig.
Hans bok har strykande åtgång. Men bokhandeln gör kanske förlust eftersom
volymerna knycks av samma gäng som på bensinmackar stjäl färg. En sprayburk
kostar 60 spänn och en ambitiös graffitiartist kräver 40 stycken i
arsenalen.
Handlarnas motåtgärder: färgerna inlåsta i skåp, Sännås bok förvarad vid
kassan.
Du lever på andras kriminalitet, konstaterar jag. Han ler blygt medgivande.
Per-Olof Sännås hyser en viss kätleksfull och faderlig respekt för dessa
uttryckshungriga tonåringar (hans egen tillvaro är ungkarlens), dem vi andra
föser samman som klottrare. Deras graffiti föddes i 70-talets New York,
bland halvkriminella gäng som bekrigade varandra och som plötsligt tävlade i
färgexplosiva attacker mot tunneltågen – sannerligen en undergroundkonst.
Till företeelsen hör också Hip Hopen, dansen, rapmusiken, baseballmössorna,
huvjackorna att vid behov skymma ansiktet med.
Annars är det ju som alltid – de unga vill markera sina revir med framför
allt bli sedda, som det heter med sliten psykologterm. Alla dessa tags, de
personliga signaturer som ritas med tuschpenna och som fördystrar vardagen
för mognare generationer, är för Per-Olof Sännås något annat – han ser
hälsningar, och förvånas: Hur kom Zappo så högt upp på murväggen? Har Circle
varit på Värmdö? Jaså, Disey har slagit till.
-- Tags är inte klotter för mig, det är ansikten, spår av killar jag känner
ganska bra efter tre års jobb ihop.
|
|
Skulle han själv gilla att se den egna hemfasaden vid stockholmska
Nynäsvägen plötsligt spraybombad? Nej, tack, helst inte. Men om spåren över
en natt var borta skulle han erfara saknad, påstår han.
-- Stan skulle bli tråkigare. Renare, visst, men rensad från liv och
vitalitet.
Han är fotograf, jag är journalist, det vi gör signeras, och inte så lite av
våra identiteter är dessa bylines, namnen. Men en kille (det finns nästan
inga klottrande flickor) med normalintensivt hävdelsebehov,
invandrarbakgrund och halvtaskig skolgång – hur drar han till sig
omgivningens blickar? Graffiti är, i jämförelse med universitetets
journalistlinje, en öppen chans. Alltså söker de efter tags-idéer, något med
rätt klang och som kan bli en unik signatur att dra i snabb elegans.
Det fanns planer på att stockholmarna skulle få en badplats vid en gammal
industritomt i Gröndal. När dykarna rensade botten från Alfred Nobelfabriken
hittades sönderrostade tunnor med bly och kvicksilver. Strandbadet
inställdes. I boken berättas om Zappo, som blev rasande och gjorde målningen
Poison på en vägg i Gröndal – en vredgad miljöprotest, säkert avfärdad som
ännu ett miljöfördärv.
SJ och Storstockholms Lokaltrafik försöker tiga ihjäl fenomenet. En miljon i
veckan satsas på rengöring, och summan har varit tämligen konstant sedan
1987-88, då dessa offentliga obeställda verk blommade fram. Tåg som
klottrats eller målats tas omedelbart ur trafik. Det hände att lyckliga
grabbar ringde Peo mitt i natten och anvisade: 06.40 kommer en pendel till
Centralen, den måste du plåta!
-- Men ibland hade SL redan hunnit göra rent eller plockat bort vagnen. Och
man mörklägger, det är en medveten strategi, och de har blivit skickligare
på att tvätta bort. I somras anställdes stackars polacker som stod där i
ohälsosamma ångor. Det borde fack och skyddsombud ha synpunkter på!
|
|
-- Ibland har SL också vägrat mig tillstånd att plåta graffitin, reaktionen
har varit nästan hysterisk.
Om nu sprayburksartisterna exploaterar en frihet på sina självsvåldiga
karriärvägar, innebär det ju inte att de lever lätt: somliga av dem är på
god väg in i ond kriminalitet eller drogberoende. Dock finns i grunden en
ideologisk protest, en stolthet och, som i Ne York, en svart medvetenhet där
Malcolm X ännu lever som guru. Stoltheten kan bli så stark att vitare folk
ser den som svart rasism.
Men skinheads är deras motsats, en skinhead, hävdar de, och Sännås håller
nog med, är en militant Svenssontyp, pigg på kopiöst supande, raggarskrän,
råhet – och invandrarhat.
Graffitigängen är, jämförelsevis, diskreta och rädda för skinheads, vilket
klotterhatande invandrarvänner kanske bör beakta. När Per-Olof Sännås
berättade att han gjort en bok också om skinheads var graffitigängen häpna:
hur vågade han!
Själva vågar de livet. Zappo berättar i boken om hur en av hans tidigaste
målningar kom till: två av hans kompisar hade snott en bil och jagades.
Desperata hoppade de i Klara sjö och simmade mot Kungsholmen. En av dem
nådde utmattad stranden där polisen väntade. Den andre drunknade ”inför
ögonen på snutarna som inte lyfte ett finger för att hjälpa honom”. Zappo
gav utlopp för sin sorg och vrede i målningen ”Robban” på Kungsbrons fäste,
nära platsen där vännen dog.
|
|
<<< Tillbaka
|
Copyright © 2005 Per-Olof Sännås
|
|