Intervju med Per-Olof Sännås i
Svenska Dagbladet 18 juni 1993
NEJ DET ÄR INTE BROOKLYN UTAN RINKEBY
Ett foto av en ung svart man som ömt ser på sin pistol – någonstans i
laglöshetens utmarker mitt i Los Angeles…?
Fel, han befinner sig på hemmaplan i Tensta.
|
|
-- Och pistolen är pluggad. Men visst förekommer det riktiga vapen. Hip
Hoparna är rädda att stöta på skinheads.
Bilden av den beväpnade unge mannen är tagen av Per-Olof Sännås, till
vardags brottsplatsfotograf (bl.a. för SvD). För ett antal år sedan gav
Sännås ut den uppmärksammade fotoboken Skinheads. Upplagan på 3.000 exemplar
är idag helt slutsåld.
Nu är uppföljaren här: Graffiti, resultatet av tre års nära kontakter med
hip hopare, ”som ett sidoprojekt bredvid den vanliga verksamheten”. En
samvaro som fört fotografen in i nattliga kulvertar, genom T-banetunnlar och
förbi den bortersta förortens plansprängda miljonprogramsmiljö.
Ja, de ungdomliga sprayburksjockeyerna har tagit med honom ända in i sina
hem där de vilar ut efter nätter i färgburksångor. Och möjligen har de tagit
Per-Olof Sännås en liten bit in i sina hjärtan. I alla fall har han fått
flera graffitimålningar dedicerade till sig.
-- Grabbarna ringer fortfarande. Och ibland låter det som om de tycker att
det är synd att det är över…
|
|
Nästan alla kommer från splittrade hem, säger fotografen och berättar
historien om Tariq, som inte vågar klottra när han bor hemma hos sin far,
men vars ensamstående mor givit upp för länge sedan.
”Det går inte att hålla målandet hemligt. Du kommer hem mitt i natten med
trasiga kläder och luktar färg. Även den blindaste förälder måste haja vad
som pågår”, berättar Ceios, en av killarna i boken.
Kanske har Sännås, 43 och själv förortsbarn från den på den tiden nya
betongstaden Vällingby, blivit något av en fadersfigur för en del av de unga
män, 16-18 år gamla, vars hemliga liv han följt. För liksom den tidigare
skinheadboken är Graffiti en dokumentation av en för de flesta helt okänd
sida av Stockholmslivet.
-- Det finns likheter mellan skinheads och hip hopare när det gäller det
sociala ursprunget. Det är de som inte har något att förlora.
-- Efter skinheadboken blev jag övervakare åt två killar. Ett tag satt den
ene på Kumla och den andre på Hall, så det gick ju inte så bra. Men de
flesta blev vanliga Svenssons till slut.
-- Fast hip hop är ju raka motsatsen till skinheads. Hip hopare gillar inte
våld. Och över hälften av killarna har invandrarbakgrund. En invandrare kan
ju inte bli skinhead. |
|
”… Äntligen fanns det en ungdomskultur som vände sig till oss unga
invandrare. Hip hopen hade fötts i ett amerikanskt storstadsghetto. Vi som
bodde i Tensta och Rinkeby kände igen oss…”, säger Ayo, vid fototillfället
17 år gammal, i ett samtal med Per-Olof Sännås.
Hip hop är en subkultur som lyfts över som färdigt koncept direkt från USA
komplett med musik, kläder och språk.
Gäng med namn som Vandals In Motion eller Da System Tyrantz består av
medlemmar med artistnamn, ”tags”, som Disey, Ziggy, Air, Baze. De kan komma
från skivomslag och ”det där amerikanska slanglexikonet som alltid brukar gå
på bokrean”.
Eller så har namnen en mycket mer stockholmsk anknytning, som Circle t.ex.
En dag åkte han förbi Sundbyberg med pendeln och fick syn på den stora
skylten med texten Cirkelkaffe. Voilà – en tag var född.
För i Stockholm kompletteras hip hop-kulturen med nya attityder och låneord
som tar bakvägen in i svenskan. Ordet ”aynas” t.ex., från turkiskans
”aynasis” (=otrevlig) används för att beteckna polisen. |
|
Men det är stor skillnad mellan Brooklyn och Rinkeby. I New York åker de
”bombade” – komplett nedsprayade – tågseten från en fattig förort genom de
rika Manhattan in i en annan. I kungliga huvudstaden tar SL omedelbart
graffiti-vagnarna ur trafik.
-- I bästa fall åker tåget Södertälje—Märsta och tillbaks, sen tas hela
tågsetet in på ”buffen”, som tvätten kallas, säger Per-Olof Sännås och
berättar att graffitimålarna alla har varsin ”black book”, ett fotoalbum där
de klistrar in bilderna på sina verk.
Det säger sig självt att det är lätt att misslyckas med att fotografera tåg.
Det kan vara för mörkt, motivet rör på sig. Så i många fall finns inte ens
fotot kvar av det de målat.
Musiken är oerhört viktig inom hip hop. Media har hängt på med positiva
skildringar av rapparnas vitalitet och färgstarka framtoning. Och visst är
det så att hip hopens ursprungliga idé är nej till våld, droger och rasism. |
|
Samtidigt är det så att många på ungdomars vis har orealistiska drömmar om
att bli stjärnor och idéerna kan vara svåra att omsätta i en bister
verklighet.
Det är ett faktum att det finns hip hopare som både slåss och använder knark
trots den något aningslösa och idealiserade bild som målas upp ibland.
-- Mest hasch, förstås. Men även LSD och tyngre droger, säger Per-Olof
Sännås, som sannerligen inte kan beskyllas för att skönmåla verkligheten i
sin gripande och delvis tragiska skildring.
Trots realismen – eller kanske just på grund av den – är hans bok en
begärlig ägodel för unga sprayare. Det är därför den brukar finnas bakom
disken i bokhandelskassorna.
-- Det handlar om revolt. Varje generation vill chocka den äldre och klotter
retar bevislig
en gallfeber på folk. Själv har jag svårt att förstå den
aggression just graffiti framkallar.
-- Folk tycks fortfarande tro att det var bättre förr. Men det var det ju
inte, det vet jag.
<<< Tillbaka |
Copyright © 2002 Per-Olof Sännås
|
|