Intervju med Per-Olof Sännås i City Nytt juli 1993
JÄVLA KLOTTER
"Jag stämmer
träff med Circle för ett möte senare på kvällen. Meningen är att vi ska
in på S:t Eriksplans tunnelbanestation för att göra en graffitimålning.
Vi går vår egen väg och klättrar via brandstege och innergårdar. Klockan
är 02.00 på natten när vi till slut traskar in i tunneln.
Det är en väldigt speciell känsla att gå i tunnelbanesystemet vid den tidpunkten
på dygnet. Belysningen är dämpad, det hörs ljud man inte är van vid och
man halkar på de oljiga sliprarna och stenarna. Det är heller inte helt
ofarligt, eftersom linjen som leder strömmen går utefter spåren. Vi gjorde
i alla fall målningen, och när Securitasvakterna fick syn på den när de
öppnade tunnelbanan låg vi hemma och snarkade." Så berättar fotografen Per-Olof
Sännås som var med och dokumenterade graffitimålarna och deras konst/klotter.
|
|
-- Var tid har sin egen ungdomsrörelse, menar P O.
-- När jag själv var tonåring hade jag långt hår och kallades mods. På den
tiden väckte vi stor uppmärksamhet med våra kläder och vår stil. Idag verkar
det som om toleransnivån höjts och de ska till ganska mycket innan folk
höjer ögonbrynen.
-- Vad det handlar om är ju att unga människor vill synas till varje pris.
De är vilsna i tillvaron och har kanske haft en besvärlig uppväxt och ett
kaotiskt hem. För ett par år sedan gjorde P O en annan, uppmärksammad bok
om skinheads. Han vann deras förtroende och kom dem nära genom sitt genuina
intresse, sin kamera och rollen som extrapappa. Just därför är det många
som sett P O som en trygghet i tillvaron. Han blev t.ex. utvald av två skinheads
att bli deras övervakare, och sedan 1987 firar P O jul ihop med tre före
detta skinheads och en punkare. Det brukar bli riktiga, seriösa julaftnar
med gran och allt. Eftersom P O blir en del av ungdomarnas liv under en
förhållandevis lång period, händer det att de blir besvikna när han ger
sig av.
|
|
-- Visst är det många som tycker att man sviker när jobbet är klart och
jag tackar för mig. Men det är ju så livet ser ut, man möts och skiljs åt…
Och jag träffar ju ändå rätt många av dem även i efterhand. Jag har fått
många nya kompisar tack vare mina böcker. Men det är inget lätt jobb att
vara dokumentärfotograf. Nattliga konserter, klammeri med lagen och inbrott
är vardagsmat för P O. -- Jag försöker naturligtvis skildra sanningen så
långt det är möjligt, berättar han.
-- Visst är det svåra ställningstaganden emellanåt, jag var ju tvungen att
bryta mot lagen ibland för att kunna visa precis hur det går till bland
graffitikonstnärerna. Men det där är dilemman som dokumentärfotografen alltid
ställs inför. Ta till exempel den där klassiska bilden från Vietnamkriget,
där polischefen sköt sin fånge. Om fotografen låtit bli att ta bilden, kanske
debatten och opinionen sett annorlunda ut.
-- Jag är ingen polis eller socialarbetare, jag skildrar allt så riktigt
som det bara går. Men visst var det pinsamt när polisen kom på mig i tunneln
och jag fick böta ett par tusen för olaga intrång… Trots att hip hopkulturen
mest består av killar, finns ändå tjejerna någonstans i bakgrunden. Det
tar tid innan en tjej vinner respekt och hon måste först visa att hon är
lika bra, eller bättre än gänget på graffiti innan hon blir accepterad.
19-åriga "Air" beskriver i P O:s bok hur killarna drev med hennes försök
till graffiti.
|
|
De skrattade först bakom hennes rygg, men efter hand som hon blev duktigare
fick hon komma in i gänget på riktigt. Om än något motvilligt från killarnas
sida. Alla graffitimålare har sin egen "tag" - en signatur som de sätter
överallt där de kommer åt. Det gäller att hitta en signatur som folk kommer
ihåg, säger Josefin i P O:s bok. Och eftersom hon bråkat med några ABAB-vakter
tog Josefin namnet "ABAB" som tag. Efter det undrade alla ungdomar vem den
där idioten ABAB var egentligen, och därmed var Josefins lycka gjord som
kändis bland gängen. Dessutom retade det naturligtvis gallfeber på vakterna…
En graffitimålare lever ofta farligt. Någon gång händer det att en ung konstnär
blir påkörd av ett tåg, antingen under tiden de utövar sin konst eller också
när de åker bakpå tågen - "Trainsurfing" - och ramlar av. Det kan också
hända att gängen är ute på hal is socialt sett. Sprayburkarna med färg förvaras
oftast inlåsta i butiken, och när man upptäcker hur lätt det är att komma
åt dem - ja, då är steget inte långt till större inbrott i päls- och guldsmedsaffärer.
Men enligt P O går det bra för de allra flesta av killarna. De tillbringar
några vilda år på stan, och sedan kommer andra intressen in i bilden: de
skaffar tjej, får ett hyggligt jobb, en lägenhet. Man lugnar ner sig och
kommer på att det inte går att klä sig eller uppträda hur som helst på jobbet.
Fast visst händer det att någon får återfall och söker sig till det gamla
gänget om t.ex. tjejen gör slut. Men Spy i P O:s bok gick det i alla fall
bra för. Så här säger han: Hip hop var något jag höll på med mellan 14 och
19. Sedan fick jag andra intressen och ordnade upp mitt liv. Men det kommer
alltid nya graffitikonstnärer som tar vid när de äldre lagt av. Och storstadsmänniskan,
klottersanerarna och tunnelbanevakterna lär få vänja sig vid de färgglada,
spretiga motiven. Som ändå lyser upp tillvaron och sätter fart på adrenalinet
hos betraktaren...
<<< Tillbaka
|
Copyright © 2002 Per-Olof Sännås
|
|